Handläggare till Åklagarkammaren i Karlstad

Åklagarmyndigheten

Värmlands län, Karlstad

Tidigare erfarenhet är önskad

2 dagar kvar
att ansöka till jobbet

Dina arbetsuppgifter

Anställningen är placerad på Åklagarkammaren i Karlstad. Som handläggare möter du en händelserik vardag med varierande arbetsuppgifter.

Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:

  • ge åklagare administrativt stöd, t.ex. arbete i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter
  • kontrollera, bedöma och registrera inkomna ärenden
  • vara kontakten utåt i många sammanhang och därmed ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post
  • utföra arbetsuppgifter som fördelas från administrativ chef t.ex. viss beredning.

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomma brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning av vad som är brådskande eller inte.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som:

  • har gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • har aktuell och relevant skicklighet som motsvarar några års väl vitsordat arbete med administrativa uppgifter
  • har aktuell och relevant erfarenhet av arbete i it-miljö och med digitala verktyg inom administration, telefoni, möten m.m.
  • har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Som person vill vi att du:

  • är noggrann, strukturerad och kan följa de förhållningsregler och rutiner som finns
  • är självständig och ansvarstagande
  • är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög
  • är stabil med god självkännedom
  • har lätt för att samarbeta och har ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning
  • är serviceinriktad
  • har god kommunikationsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom rättsväsendet.

Om anställningen

Anställningen är en visstidsanställning på sex månader.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

Ansök redan i dag!

🖐 Passar detta jobb någon du känner?
Dela

Andra jobb inom samma område

Kanske kan det vara dags att bredda sökningen med dessa lediga jobb

Sökord / Yrke
Liknande jobb
Senaste artiklarna
  • Elpriset - Dagens och morgondagens elpriser i Sverige
    Sön, 16 mar 2025 - 13:01
  • Inflationen - Inflationen i februari 2025: KPIF stiger till 2,9%
    Tors, 13 mar 2025 - 08:36
  • Statsskulden - Sveriges Statsskuld på Historisk Lågpunkt
    Mån, 10 mar 2025 - 10:06
  • Rabattkod - Spara Upp till 20% på Helårsdäck hos Däck-online.com!
    Lör, 1 mar 2025 - 00:15
  • Styrräntan - Riksbanken sänker styrräntan: Vad betyder det för dig?
    Mån, 3 feb 2025 - 14:02